Képzés a Peronban

Könnyűzenét tanítók ingyenes pedagógiai-módszertani kurzusa Tatán

Aki ért hozzá, az jól tanítja címmel egésznapos, ingyenes pedagógiai-módszertani kurzust hirdet a Hangőr Egyesület Poptanítás munkacsoportja könnyűzenét oktatóknak. A december 15-ei események a tatai Peron Tehetségpont ad otthont. A részvétel regisztrációhoz kötött.

Aki ért hozzá, az jól tanítja

Könnyűzenét tanítók ingyenes pedagógiai-módszertani kurzusa

2023. december 15. péntek, 10.00-17.00 óra

Peron Tehetségközpont

(2890 Tata, Tanoda tér 5/a.)

A Hangőr Egyesület kurzusa az NKA Hangfoglaló Program támogatásával


Előzetes regisztráció:

Regisztrálni lehet: poptanito@gmail.com (Tárgy: Aki ért hozzá, az jól tanítja regisztráció TATA)

A kurzusok beteléséig a regisztrációkat azonnal visszaigazoljuk, onnantól pedig a "teltházat" jelezzük.


PROGRAM


10.00-11.30

"Magadnak tanulsz, nem nekem tanulsz"

A hatékony kommunikáció és a motiváció kérdései a tanításban

Hodossi Nóra pszichológus, zenész, ELTE PPK egyetemi tanársegéd

Minden tanár álma a csillogó szemű, lelkes és motivált növendék, aki szorgalmasan gyakorol, mindent elsőre megért, és néha még az ember gondolatait is kitalálja. A valóságban azonban gyakran előfordul, hogy frusztráltan kérdezzük magunktól: "Már ezerszer elmagyaráztam, hogyhogy még mindig nem érti?" Vagy: "Eddig olyan szépen gyakorolt, most meg mi történt?"

Carl Rogers, a humanisztikus pszichológia irányzatának "szülőatyja" életművének jelentős részében arra kereste a választ, hogy hogyan és milyen eszközökkel tudjuk elősegíteni egy másik ember fejlődését a lehető leghatékonyabb módon. Egykori tanítványa, Thomas Gordon pedig Rogers elméleteit még konkrétabban "aprópénzre váltva" kommunikációs technikák sokaságát tesztelte a tanári gyakorlatban. Hogyan lehet minél hatékonyabban dicsérni, és hogyan igazítsuk ki a legmegfelelőbben, ha a másik valamit nem úgy csinál, ahogyan kellene? Hogyan értessük meg magunkat minél jobban, és hogyan értsük meg minél pontosabban, amit mondani próbálnak nekünk?

Az előadás során ezekkel a módszerekkel ismerkedünk, valamint ezzel összefüggésben azzal, hogy mi mindenen múlhat a tanítványok motivációja, és mit tehetünk azért, hogy a lelkesedésük minél inkább megmaradjon.


11.30-11.45 Szünet


11.45-13.15

A személyiség kialakulásának főbb mérföldkövei

A gyermek-, serdülő- és fiatal felnőttkori fejlődés természete – fejlődési lépések és kihívások

Az előadás témája a személyiség fejlődését meghatározó tényezők mellett a fejlődési jellegzetességek életkori bontásban történő bemutatása a legfontosabb – motoros, biológiai érzelmi, társas és szabályozási – területeken.

Dr. Szepesi Rita adjunktus, neurológus, gyógypedagógus


13.15-13.45 Ebédszünet


13.45-15.15

Módszertani kérdések a könnyűzene tanításában

Milyen módszertani szempontokat érdemes figyelembe venni a növendékek oktatása során?

Dr. Klem Dénes PhD adjunktus, EKKE Zenei Intézet

Az előadás a következő témákat érinti: a zenei képességek és készségek szerepe, fejlesztési lehetőségei; a gyermekek (növendékek) előzetes ismeretei, azok használatának lehetőségei az egyéni hangszeres órákon; a növendékek motivációjának szerepe; órára való felkészülés; óravezetéssel kapcsolatos kérdések; zenei írás-olvasás alapvető módszertani kérdései.

Az előadás végén a résztvevők által felvetett módszertani problémákat is megbeszéljük


15.15-15.30 Szünet


15.30-17.00

Amikor egy tananyag "önmagát" tanítja

avagy a megfigyelések fontossága a könnyűzenei oktatásban

A megfigyelések az emberi tanulás bármely területén döntő fontosságúak. A zenetanulásban és annak oktatásában is így van ez. Megfigyeléseink kiterjednek az adott zeneműre és a tanítvány reakcióira, tanulási folyamatának apró részleteire is. Rugalmas módszertannal pedig jó eredményt érhetünk el, ha a megfelelő úton próbáljuk az információt átadni, rendszerezni, gyakorlatba helyezni. Az eltérő korú, társadalmi helyzetű, intelligenciájú (röviden nem homogén összetételű), zenélni szerető, tanulni vágyó emberek jól veszik az akadályokat, ha az oktató nyelvezete, gyakorlatai, tanácsai közelebb állnak a személyes attitűdjükhöz, mint amikor nekik kell egy általánosan megfogalmazott rendszerhez viszonyulniuk. Mivel a könnyűzene és annak tanítása eleve szubjektív látásmódot kíván, ebben a témakörben a rugalmasság jobban belefér a módszertanba, mint más művészeti ágaknál.

Benkő Zsolt blues gitáros, gitároktató